Drukwerk steeds verder in de verdrukking

Hier kunnen kosten worden geknepen. Daar gaat de kraan dicht. Gratis e-books zijn downloadbaar via het web en anders valt er altijd wel wat van een kennis te kopiëren. Drukwerk, een mooi boek, een goede brochure, wat moet je er nog mee? Deze vraag stelden we Edwin Veekens van Veenman Drukkers.

Druk op drukwerk

“In tegenstelling tot de culturele sector is de grafische branche altijd een economische volger geweest. Als het slecht gaat met de economie, gaat het slecht met de branche. De afgelopen decennia is met iedere dip het drukwerk teruggelopen, maar – wellicht door de groei van internet – ook nooit meer teruggekomen op het oude niveau.

Toch is daar altijd weer de Wereld van Kunst en Cultuur die een lichtpunt vormt in deze donkere tijden. Het is een sector die altijd doordraait. Een creatieve sector die enerzijds kiest voor de mogelijkheden van de nieuwe media, maar anderzijds telkens weer op vernieuwende wijze kiest voor traditioneel drukwerk. Flyers, festivalkranten en folders met bijvoorbeeld seizoen-agenda’s worden nog steeds gedrukt. Kijk maar eens in uw handen.

De culturele sector is dus altijd een goede en ook nog eens een hele leuke bron van inkomsten voor de drukkers­wereld geweest. De sector is creatief en inspireert ons enorm. Met alle aangekondigde ­bezuinigingen gaan ook wij de gevolgen voor die sector voelen. Kan niet anders.”

Drukwerk steeds verder in de verdrukking - Artikel - Veenman+ - Nancy Moorman, Contentmaker met inhoud, Den Haag

De markt beslist

“De afname van drukwerk zien we al enige tijd. We moeten niet alleen concurreren met lagelonenlanden, maar ook met het internet. Waarom zou je iets drukken als je deze informatie ook eenvoudig, goedkoop en enorm snel via de digitale media kan versturen?

Daar weer bovenop komen de besparingen. Er wordt gewoon minder geld uitgegeven, ook aan drukwerk. Er wordt niet alleen gesneden in de ­marketingbudgetten van culturele instanties, maar ook in de budgetten bij grote organisaties. Er wordt flink bespaard op drukwerk én geïnvesteerd in social media. Helaas verdwijnen hierdoor veel mooie producties.

De grote vraag is nu wat er gebeurt als het straks weer beter gaat? Krijgen deze afdelingen hun oude budget terug? Drukwerk vormt wel een onmisbaar onderdeel van ons leven én van onze cultuur.

Enkele voorbeelden: Shell, besloot te stoppen met de zegeltjes, maar daar kwamen ze snel op terug. Het scheelde gigantisch veel omzet. Zo’n zelfde verhaal bij ’s lands grootste kruidenier. Daar besloot men minder te investeren in traditionele media, maar ook dat draaiden ze snel terug. Wat bleek? Juist acties als ‘het ­stickerplakken’ zorgt voor extra omzet. En dan heb ik het nog niet eens over de voetbalplaatjes.

Zelfs met de komst van de zogenaamde ‘paperless desk’, is er alleen maar meer papier verbruikt. We printen bijna alles wat we interessant vinden.”

Nieuwe media-mix

“De grote kans voor de komende jaren is de mix van de diverse media. Naar mijn mening is de digitale media niets zonder de traditionele media, én andersom. Ze vullen elkaar steeds beter aan. Veel nieuws bereikt ons via de nieuwe media; soms zelfs als eerste via Twitter.

In de traditionele media vind je dan de nodige achtergrondinformatie. Dit geldt natuurlijk ook voor de Wereld van Kunst en Cultuur. De combinatie van traditionele en digitale media zal ook hier steeds belangrijker worden.”

Internet maakt drukwerk toegankelijk

“Ondanks alle bezuinigingen zie je toch ook hele interessante ­verschuivingen. Het laten drukken van bijvoorbeeld een boek, wordt steeds toegankelijker voor het grote publiek. Dit biedt kansen. Waar het in het ­verleden alleen voor de grote kunstenaars van naam mogelijk was, is het nu voor bijna iedereen haalbaar om je boek te laten drukken. En let wel: dit kan dus zonder dat je daarbij een vermogen hoeft neer te tellen.

Met de juiste adviezen kan het produceren van een publicatie tegen relatief lage prijzen. Als je daarbij bedenkt dat er tegenwoordig – mede dankzij het internet – mogelijkheden zijn om vooraf al ­inkomsten te genereren. Dan is een publicatie al vrij snel ­kostendekkend te krijgen.

De manier om vooraf sponsors en dus inkomsten te genereren noemt men crowdfunding. Waar je in het verleden gebruik kon maken van de traditionele en dus lokale media, kun je nu met de komst van internet en social media als Facebook en Twitter de hele wereld bereiken. Hiermee is crowdfunding binnen ieders bereik gekomen.

Om deze bronnen aan te boren, zullen kunstenaars dus meer als ondernemers aan de slag moeten. Als je die weg durft te gaan, dan zijn er genoeg kansen om met een laag budget toch mooi drukwerk te realiseren. Waar je in het verleden alleen je eigen regio als bron hoopte te bereiken, is dat immers nu de wereld geworden.

En laten we wel zijn; er is toch niets mooiers dan met deze uitgave van de Wereld van de Witte de With in je hand over het festival rond te lopen? En deze krant dan de volgende ochtend verfrommeld in je binnenzak van je jas terug te vinden en nog eens terug te denken aan een ­fantastische tijd?”

[Quote-box]

Walter Isaacson, president en CEO van het Aspen Institute; voorheen CEO van CNN en managing editor van Time zei het volgende: “Ik ben erg optimistisch over drukwerk als technologie. Woorden op papier zijn een geweldige manier om informatie op te slaan, terug te vinden, te distribueren en te consumeren… Stel je voor dat we in de afgelopen 550 jaar onze informatie uitsluitend digitaal op onze schermen hadden ontvangen. Dat vervolgens een moderne Gutenberg een technologie bedenkt die in staat is al die woorden en plaatjes op pagina’s te zetten die bij je thuisbezorgd kunnen worden, die je mee kan nemen de tuin in, in bad of in de bus. We zouden opgetogen zijn over deze technologische sprong voorwaarts en voorspellen dat het misschien ooit de plaats van het internet zou innemen.”

<< Direct terug naar home.