Diensten en termen

Om een merk bij de doelgroep te laten leven, kan ik met mijn netwerk en 30 jaar ervaring een breed en compleet product bieden. Als je mij de ruimte geeft én dus breed durft in te zetten, valt er straks geen communicatie-uiting meer uit de toon.

Hieronder vind je een overzicht van diensten die ik lever en termen die daarmee samenhangen. Allemaal hebben ze te maken met de productie van goede ‘content’. Zo niet, dan schurken ze er wel flink tegenaan.

Diensten en termen - zakelijk - van Nancy-moorman, contentmaker met inhoud

Index

Gerelateerde termen


Content, copy en tekst

Blog

Een onderdeel op de website (of op een aparte website) waar regelmatig informatieve artikelen gerelateerd aan het aanbod worden gedeeld. Het sterkste is het als je de berichten in een elkaar versterkende volgorde publiceert. Hierdoor ontstaat dan een soort online logboek.

Blogcorrectie of -redactie

Als ik je blog corrigeer, haal ik er voor publicatie de laatste spelfoutjes voor je uit. Wanneer ik redigeer ga ik een stap verder, dan worden ook de vormfouten verbeterd en gekeken naar de aantrekkelijkheid voor de lezer.

Is dat nog niet voldoende, dan kan ik je blog ook voor je schrijven of we schrijven hem samen.

Co-writer / Co-writing

Kom je alleen niet uit je blog? Dan schrijven we die toch samen. Jij zet wat eerste krabbels op en ik maak er een goed en boeiend stuk van. Als je wilt, zetten we daarna samen (naast elkaar) de laatste puntjes op de i. Zo wordt jouw blog straks helemaal naar jouw wensen gepubliceerd.


Content

Content is inhoud. De inhoud van een drager; van een medium. Een medium als de krant, een gedrukt tijdschrift of online magazine, een gewoon boek of een e-book, een website en een nieuwsbrief (al dan niet digitaal), een tweet of andere social-media-post, zelfs als een radioprogramma of podcast, et cetera.

Tot de dag van morgen bestaat content uit tekst, geluid en beeld op of in een drager. De tekst is geschreven en/of gesproken, geluid spreekt voor zich en de beelden zijn stil (foto’s en illustraties) of bewegend (png, video en film).

Oftewel: content is een containerbegrip dat momenteel zó enorm veel omvat. Een begrip dat zonder verdere specificatie eigenlijk een term zonder inhoud is. Lekker hip, maar tegelijk zo oud als de eerste hiërogliefen.

Contentbeheer / Contentmanagement

Inhoudbeheer. Het proces van bedenken, verzamelen en selecteren tot produceren, redigeren en publiceren van de inhoud. Het proces van beheren en controleren, waarmee kwaliteit te alle tijde wordt gewaarborgd.

Content management heeft een zwaar inhoudelijke component dat zowel creativiteit als commercieel inzicht vereist. Alle uitingen moeten immers bijdragen aan de branding en doelstelling van de organisatie.
Kijk dan ook niet raar op als ik ongevraagd met advies voor het restylen van de nieuwsbrief kom of over het herinrichten van de website begin.

Ondanks dat je deze termen vooral in relatie tot het web hoort, behoren ze ook tot print, marketing, communicatie en ICT.

Content Care Pakket

Bij ‘samenwerkingen’ van minimaal drie maanden zet ik het Content Care Pakket in. Met dit pakket neem ik je tijdrovend werk uit handen, hou ik (zeker in het begin) een korte lijn met jou of met jouw contactpersoon en breng ik het geheel op smaak met mijn creativiteit en kwaliteit. 

Het pakket levert doorgaans een flinke bijdrage aan de branding van het merk en uiteindelijk ook aan de omzet.

Het Content Care Pakket is maatwerk en kan alle, een selectie of slechts één van de diensten op deze bevatten. Alleen die diensten worden erin opgenomen die jij aan mij wilt overdragen.


Copy / Copywriter / Copywriting

Copy is tekst, maar tekst is geen copy. Copy is tekst die de lezer charmeert, enthousiasmeert en… activeert! Een aantrekkelijke kopregel, een beklijvende pay-off of een slogan die als een bekend deuntje alsmaar in je kop rond blijft zingen. 

Een copywriter is zelden stil of saai. Het is een flirt, eentje met een bite. Eentje die keer op keer weet hoe je vilein de gevoelige snaar van de doelgroep raakt.

Long copy

Het zijn de lange teksten van een informatieve brochure die moeiteloos informeren, áls ze goed geschreven zijn. De prikkelde copy met een slim verpakte boodschap. Uiteindelijk weet de tekst je toch te verleiden en lees je ’m in één adem uit. En dát terwijl je er nog zo tegen opzag om die hele brochure te lezen.

Denk naast brochures ook aan de achterliggende pagina’s met informatie op de website. Die pagina’s met de droge informatie, vaak vol met specs (specificaties) die men liever niet leest. Een goede copywriter als The Content Bitch weet daar toch een prettig leesbaar verhaal van te maken.

Short copy

Dit zijn de korte reclameteksten die openlijk met je flirten, die je heel slim in verleiding brengen, je laten doorklikken en je heimelijk doen verlangen naar…

Je vindt ze, in de regel, online op de pagina’s die je als eerste op een website aantreft.

Webcopy / Webteksten

Webtekst lijkt enorm veel op reclametekst, dus ‘copy’, en met name op ‘short copy’. 

Helaas is op dit moment de aandacht op het wereldwijde web nog vluchtiger dan die ooit was voor advertenties in gedrukte media. Een iets andere schrijfwijze is daarom essentieel.

Bij de meer informatieve webpagina’s – die in de regel dieper op een website te vinden zijn en met langere teksten zijn gevuld – vertonen de webteksten meer overeenkomsten met ‘long copy’.

Tot slot moet een webtekst ook nog eens zoekmachine-vriendelijk zijn, en vooral: woest aantrekkelijk!


Co-writing

Heb jij een goed verhaal, maar kom je niet uit je tekst? Dan kunnen we die samen schrijven. Jij zet wat eerste krabbels op en ik maak er een prettig leesbaar interessant verhaal van. Daarna kunnen we samen (naast elkaar) de puntjes op de i zetten, zodat de tekst helemaal conform jouw wensen op tijd klaar is voor publicatie.


Ghostwriting / Ghostwriter

Een ghostwriter zet je in omdat hij/zij een betere schrijfstijl heeft, meer kennis heeft van hoe een boodschap over te brengen of omdat men zelf geen tijd heeft om te investeren in een goede tekst. Dit gebeurt vaker dan je denkt. De publicatie verschijnt natuurlijk op naam van de opdrachtgever of op naam van een derde partij.

Heb jij de kennis? Dan heb ik de skills, de skills om jouw stuk te schrijven of te redigeren tot een stuk dat ‘ademloos’ wordt uitgelezen.


Tekst overig

Bio’s en profielteksten

Ik (her)schrijf jouw profiel zo dat het jou maximaal versterkt.

E-book redigeren

Een e-book publiceren en het liefst foutloos? Ik zorg voor de finishing touch.

Zie ook het kopje Tekstredactie.

Elevator pitch

Moet jij In korte tijd jouw boodschap zo scherp vertellen dat deze bij je publiek binnenkomt én beklijft? Ik help.

Persberichten

Wat moet verteld, wat is de call-to-action, wat heeft de pers verder nodig voor publicatie en waar moet alles precies heen? Ik weet het en regel het.

Scripties

Scripties corrigeren op spelfoutjes, fouten in de zinsopbouw en (indien nodig) opbouwende kritiek op de opbouw. Ik sta ook klaar voor de serieuze student.

Slogan / Slagzin / Pay-off / Tagline

Door allerlei oorzaken worden deze termen momenteel lukraak en voor hetzelfde gebruikt. Een slogan (slagzin) was het motto van een merk en werd vaak direct onder het logo geplaatst. Een pay-off vond je meestal – om de boodschap extra kracht mee te geven – onderaan een advertentie. De tagline is later ontstaan en is het regeltje onder het logo dat vaak het product of de diensten van een bedrijf beschrijft. De tagline is vaak terug te lezen in de url van de homepage en in de opgeslagen link van een website.

Voor een sterk merk is een goede slogan of pay off goud waard. Ze worden vaak bedacht door copywriters. Lukt dat niet, dan volgt vaak een mooie wedstrijd. Maar ik denk dat we er samen wel uitkomen.

Storytelling

Een goed verteld verhaal is een krachtig middel om een boodschap over te brengen en mensen te verbinden en daar maakt (corporate) storytelling dankbaar gebruik van. Het verhaal is dan ook geen doel op zich, maar een ‘tool’ om mensen te enthousiasmeren voor de werkelijke boodschap.

Succesverhalen en praktijkervaringen zijn vaak het uitgangspunt voor die boodschap en om deze in een logisch en boeiend verhaal te verpakken, worden feiten en argumenten ingebed en verhalen als metafoor ingezet. Zo krijgt de organisatie met een authentiek verhaal een menselijk kant. En laten klanten nou meer geneigd zijn een product of dienst te kopen als ze er een emotionele connectie mee hebben. 

Samen jouw corporate story schrijven? Bel me maar!

Tekstcorrectie / Corrigeren

Ik pak mijn rode pen en haal met name grote en kleine spelfoutjes uit de tekst.

Tekstredactie / Redigeren

Redigeren gaat verder dan corrigeren. Niet alleen spelfoutjes, maar ook vormfouten en andere onvolkomenheden worden verbeterd. Om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen, kunnen alinea’s worden herschreven en van volgorde wisselen. Om dezelfde reden kunnen ook subkoppen worden toegevoegd. De boodschap zelf blijft altijd overeind!


Webredactie / Webredacteur

Webredactie is een vrij nieuw, en daardoor breed en dynamisch, vakgebied.

Een webredacteur doet meer dan het redigeren van webteksten. Hij/zij ontfermt zich over de content van de online uitingen; de content van de website, de nieuwsbrief en bijvoorbeeld die van social media. Hiermee draagt de webredacteur een flink steentje bij aan de branding en de doelstellingen van een organisatie.

Een webredacteur vertoont veel overeenkomsten met de contentmanager. Beide voelen zich thuis in de wereld multimedia. Voor hun speelt interactiviteit en de bewaking van de kwaliteit een grote rol. Maar waar de contentmanager het grotere plaatje aanstuurt, focust de webredacteur zich vooral op de content van de uitingen an sich.


Creatief strategisch

Uitingen als los zand de wereld in slingeren, daarvoor moet je eigenlijk niet bij mij zijn. Ik kijk liever hoe alle inspanningen elkaar op het juiste moment strategisch versterken. Dán pas ben je bezig met ‘branding’. En als we daar dan ook nog een goed concept aankoppelen, dan wordt jouw merk onstuitbaar.

Branding

Branding kun je zien als de verbeterde vorm van marketing. Het gaat niet direct over verkoopcijfers en is zeker geen quick-win. Het gaat wel over ‘het bouwen aan een merk’ en dus over ‘voor’verkoop. Branding gaat over verbinding maken met de doelgroep, over de klant raken en hun hart veroveren. En het gaat over de boodschap beklijvend vertellen, dit continu herhalen en de merkbelofte steeds weer bevestigen. Uiteindelijk is het de branding die zorgt dat het merk keer op keer weer wordt gekocht.

Vraag jij je af waar je merk voor staat en/of hoe je dit krachtig naar de markt vertaald? Dan heb ik hiervoor een slim stappenplan ontwikkeld die we samen doorlopen. In korte tijd halen we jouw ‘brand’ boven water en vertalen deze in woord en beeld. Tot slot kijken we naar de vervolgstappen die nodig zijn om jouw merk voortaan écht sterk – of nóg sterker – in de markt te zetten.


Concept

Wil je een sterk merk bouwen, dan heb je meer nodig dan een goed aanbod. Het aanbod (product of dienst) moet een soort van ‘nodig’ zijn en ook nog eens goed verkrijgbaar zijn. Daarna is een goed concept als uitgangspunt voor alle uitingen essentieel.

Een concept is een idee, een kapstop waaraan de merkuitingen worden opgehangen. Het is de rode draad die voor de branding van jouw merk zorgt; die heel vilein voor de herkenning en erkenning van jouw merk zorgdraagt.

Een goed concept, daar kun je er eigenlijk niet omheen. Het is de cruise control die ervoor zorgt dat de uitingen niet zomaar als losse flodders worden weggeschoten, maar als een zichzelf alsmaar versterkend geheel.

Een goed concept schud je – in de regel – niet zomaar uit je mouw en vereist vaak wel wat tijd en energie om te brainstormen. Aansluitend begint het echte werk: alle uitingen in lijn brengen.

Merkbewaking en -strategie

Een merk bouw je niet zomaar. Je moet weten waar een merk voor staat (branding) en dit in een mooi communicatief jasje gieten (concept). Vervolgens moeten alle communicatie-uitingen in lijn worden gebracht en alle betrokkenen geïnformeerd. Als het merk intern eenmaal leeft, kan het met het grote publiek worden gecommuniceerd.

Aardige klus. En dan heb ik het nog niet eens over de discipline die vervolgens nodig is om te volharden in de gekozen strategie. Gelukkig, ben ik er om je hierbij te helpen.


Grafisch

Ontwerp en dtp (opmaak drukwerk)

Met ruim 30 jaar ervaring en mijn wortels in het grafische vakgebied, zijn niet alleen online uitingen bij mij in goede handen, maar zijn ontwerp en opmaak van drukwerk ook veilig. Corporate- en promotie-uitingen (huisstijlen, folders, websites, et cetera) zijn dan ook van harte welkom, zeker als ik hiervoor al mijn skills in mag zetten.

Kijk gerust op mijn oude website voor (verouderde) voorbeelden. Ga hiervoor naar Nulduizend.nl


Verdere diensten

Beeld en geluid – foto, video, illustratie en muziek

Ik kan veel, maar zeker niet alles. Ik teken graag, ben gek op muziek en monteer zelfs wel eens een filmpje mét resultaat. Toch stel ik liever voor jouw professionele uitstraling liever het sterkste team uit mijn netwerk samen. Ik houd de teugels goed in handen en zorg dat alles op tijd goed komt.


Digitale nieuwsbrief / E-mailing / Nieuwsbrief

Veel bedrijven houden hun relaties op de hoogte van ontwikkelingen via een e-mailing of digitale nieuwsbrief. Een nieuwsbrief bevatte in de regel voornamelijk nieuws en werd alleen dan verzonden wanneer er nieuws was. E-mailings gingen er op regelmatig basis uit met als voornaamste reden: het contact met de relaties onderhouden.

Nu lopen alle termen door elkaar heen en bevat de uiting vaak een combinatie van commerciële en niet commerciële informatie. De uiting kan hierdoor als spam ervaren worden en daarvoor zijn inmiddels strenge regels in de wet opgenomen. Het is raadzaam deze eerst te checken voor we verdere stappen zetten.

De nieuwsbrief kan ik van A tot Z verzorgen, van vormgeving, het opzetten tot en met het versturen, maar ik kan mij ook alleen richten op de content of de tekst.


E-book

Een digitaal uitgegeven boek bestemd om gelezen te worden op een elektronisch apparaat zoals een e-reader, tablet, smartphone of computer. E-books kunnen – net als traditionele boeken – bestaan uit zowel tekst als afbeeldingen. Het kan een pdf-document zijn, maar om een e-book op alle type apparaten te kunnen lezen, werd het speciale Open eBook-bestandsformaat ontwikkeld. 


E-zine / e-magazine / online magazine / webzine

Magazines (tijdschriften of kranten) uitgegeven in digitale vorm en (bijna altijd) verspreid via internet. Een E-zine kan een website zijn met de uitstraling van een (online) magazine of een digitaal door te bladeren bestand met de vorm en uitstraling van een gedrukt tijdschrift.

Het online magazine kan worden uitgegeven in abonnementsvorm of ter promotie van een product of merk. In tegenstelling tot een blogbericht is een online magazine samengesteld uit meerdere artikelen.


Whitepaper / E-paper

Een white paper is – in algemene zin – een document of rapport waarin een probleem en eventueel de mogelijke oplossing wordt beschreven. Zo kan het helpen bij het nemen van beslissingen. 

Door deze insteek te combineren met informatie over een product, dienst of bedrijf, is een white paper in te zetten als marketing- of salesinstrument. Dit gebeurt regelmatig online en kun je zien als een vorm van contentmarketing.

Daarnaast worden whitepapers ook vaak ingezet bij het creëren van een betrouwbaar imago en zijn ze nauw verwant aan e-books.


SEO / Zoekmachine-optimalisatie

Iedereen wil bovenaan in Google. Het liefst organisch. Ik help.

Wil je meer lezen over hoe zoekmachines en Google werken? Klik dan hier.


Webcare

Op vragen gesteld op de website of op het internet, reageer ik snel en geef het beste antwoord. Weet ik zelf dat antwoord niet, dan stuur ik deze door aan de juiste persoon binnen de organisatie.


Gerelateerde termen

A/B-testing / Split-testing

A/B-testing zet je in om te kijken welke versie van een online-uiting het beste scoort. De ene versie is A en de andere versie is B. De gebruikers of ontvangers worden verdeeld in twee groepen en zo krijgt de een A voorgeschoteld en de ander B. De gewenste reacties worden gemeten en aan de hand daarvan stelt men vast welke versie het beste wordt ingezet.

Met de versie die het beste scoort, kan het proces met twee varianten daarop weer worden herhaald. Bij webshops is A/B-testing een continu proces, maar zeker ook heel slim in te zetten door kleinere bedrijven (denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van het effect van de nieuwsbrieven).


Accessibility

Accessibility betekent toegankelijkheid en heeft bij websites te maken met toegankelijkheid voor ‘alle’ bezoekers, inclusief mensen met een beperking (visuele, motorieke of cognitieve handicap).

Hiervoor wordt onder andere de site zo gebouwd dat deze gemakkelijk met en zonder muis gebruikt kan worden. Daarnaast wordt middels de html-code betekenis toegevoegd aan teksten en zijn er voor afbeeldingen en video’s alternatieve tekstversies beschikbaar. De teksten worden zo geschreven en opgemaakt dat ze makkelijk te lezen zijn. Et cetera.

Door het streven naar optimale accessibility zal een website op elk apparaat met elk type webbrowser uitstekend werken en ook nog eens goed scoren in de zoekmachines.


Banner

Een banner is een klikbare online advertentie met een stilstaand of bewegend beeld. Klik je erop, dan opent een pagina met meer informatie over het onderwerp.


Call-to-action (CtA)

Letterlijke vertaling: oproep tot actie, maar dat had je vast al begrepen. Call-to-actions worden niet alleen online ingezet op onder andere websites, in e-mailings en in social media, maar ook offline bijvoorbeeld op billboards en in reclames (tv en in magazines).

Het doel van de call-to-action is om de gebruiker (toeschouwer of lezer) een zetje te geven te doen wat de aanbieder hoopt dat hij/zij doet. De call-to-action moedigt aan tot conversie.
Vaak is dat het doen van een aankoop, het bellen van een bepaald telefoonnummer of het downloaden van interessante informatie als een whitepaper. Natuurlijk wel in ruil voor je gegevens.

Een call-to-action wordt zowel voor commerciële als voor niet-commerciële doeleinden ingezet. Het verzoek om je bankrekeningnummer per mail op te geven is net als de oproep van de gemeente om het huisvuil pas na 07:00 uur buiten te zetten, een call-to-action.


Content Management Systeem (CMS)

Om de content van een website te beheren, zonder enige programmeerkennis, zijn er diverse vrij eenvoudige softwaretoepassingen ontwikkeld. Joomla!, Drupal en WordPress zijn de bekendste.


Conversie / Conversion rate / Conversieoptimalisatie

Conversie, letterlijk vertaald: omzetting. In de wereld van online marketing bedoelt men: het omzetten van inspanningen en investeringen naar het gewenste doel. Voor dat doel is van de eindgebruiker een bepaalde (re)actie vereist is.

Die (re)acties worden gemeten. Het percentage geslaagde (re)acties vormt de ‘conversion rate’. Oftewel: de ‘conversion rate’ is het percentage gebruikers dat de gewenste actie onderneemt.

Aan de hand van de resultaten weet men wat wel en niet werkt en wordt het contentbeleid aangescherpt. Deze cyclus herhaalt zich continu (conversieoptimalisatie).


Cookie

Een cookie is een klein tekstbestandje van de bezochte website dat – na toestemming – op de computer van een websitebezoeker in zijn/haar browser wordt opgeslagen. In dit bestandje kunnen voorkeuren worden opgeslagen, zodat deze tijdens het bezoek en bij een volgend bezoek beschikbaar zijn.

Zo zien en onthouden cookies wat je in je winkelmandje hebt, of je bij een (affiliate)partner vandaan komt. Cookies worden bijna altijd ingezet om analyses ter verbetering van de website uit te voeren. 


Hyperlink / Link

Door op een hyperlink te klikken kun je makkelijker ‘surfen’. Het is de verwijzing van een webpagina, website, afbeelding of banner naar een andere website, pagina of onderdeel van een pagina. Hyperlinks spelen ook een belangrijke rol in de zoekmachine-optimalisatie (seo)


Interface / User interface (UI) / Graphical user interface (GUI)

Laten we het simpel houden en interface kortweg vertalen als ‘tolk’. De interface vertaalt de ene communicatietaal naar de andere. Zo kunnen zowel mensen als apparaten met elkaar en onderling communiceren.
Enkele voorbeelden zijn: een vertaal-app, een afstandsbediening, de toetsen op je toetsenbord of op je scherm. Hoe gebruiksvriendelijker de interface, hoe duidelijker en efficiënter die is. 


Opt-in / Dubbele Opt-in / Opt-out

Expliciet en aantoonbaar toestemming geven voor het ontvangen van een e-mailing of nieuwsbrief gebeurt middels een Opt-in. Omdat iedereen zomaar een e-mailadres kan opgeven, is dit systeem niet waterdicht en wordt er steeds vaker gebruikgemaakt van een dubbele opt-in. De aanmelder krijgt dan bijvoorbeeld een mail met een bevestigingslink.

De mogelijkheid je uit te schrijven heet Opt-out.


Responsive / Responsive design

Het tonen van de juiste versie van een website (of andere online uiting) op het apparaat waarop het geopend wordt. Dit gebeurt doordat de achterliggende code van de uiting het apparaat herkent.

Responsive design is de manier van ontwerpen en bouwen van de uiting waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende soorten apparaten. Voor een snelle laadtijd kiest men soms voor een iets andere indeling van een website en/of voor het weglaten van bepaalde elementen.

De gebruikservaring moet uiteindelijk overal hetzelfde zijn.


Tone-of-voice (ToV)

Schrijfstijl gebaseerd op het gevoel en karakter van het merk. De tone-of-voice is onderdeel van de branding, wordt in alle uitingen doorgevoerd en spreekt de lezer consequent in dezelfde stijl aan. Hierdoor zorgt het voor herkenbaarheid van het merk en wordt het imago versterkt.


Usability

De bruikbaarheid van gemaakte dingen. Hoe toegankelijker en gebruikersvriendelijker een product is, hoe meer mensen er met plezier mee omgaan. Als er duidelijk veel aandacht is besteed aan de usability, dan spreekt je van ‘user-friendly’ oftewel ‘gebruiksvriendelijkheid’.

Websites herbergen veel informatie en functies. Tegelijk wordt van de gebruiker verwacht dat hij/zij alles direct snapt en vooral niet ontglipt. De gebruiker moet dan ook met zo min mogelijk handelingen vinden en doen wat hij/zij wil. Dit ook nog eens met zo min mogelijk kopbrekens én in zo min mogelijk tijd.

Het belang van het gebruiksvriendelijk opzetten van websites mag nu duidelijk zijn en vraagt om heldere navigatie en bediening, logische naamgeving, consequente vormgeving. En dit alles ook nog eens in lijn met wat op andere websites gebruikelijk is.


Vlog / Videowebblog

Een vlog is een weblog bestaand uit videobeelden in plaats van geschreven tekst met beeld. Omdat niet iedereen overal het geluid aan kan of aan wil hebben, worden vlogs steeds vaker ondertiteld. De meeste vloggera plaatsen hun video’s op YouTube en vervolgens met behulp van een link daarheen op hun eigen website.


WordPress

WordPress is één van de populairste CMS’en en gestart voor het eenvoudig onderhouden van blogs. Sinds de lancering (2003) wordt de applicatie onderhouden door een steeds groter groeiende community en is WordPress ondertussen prima in te zetten voor bijna alle soorten websites.

Voor het uiterlijk heb je de keuze uit diverse templates (al dan niet gratis) of een developer schrijft een eigen template. Voor diverse extra mogelijkheden op de website, kun je gebruikmaken van ‘plugins’ (software toevoegingen).

Een groot voordeel van WordPress is dat het een ‘open source’-systeem is. Wereldwijd werken developers aan verbeteringen en updates om de ontwikkelingen van het internet bij te houden. Dit open karakter is tegelijk een nadeel, want hiermee is het voor hackers ook aantrekkelijk. Echter, de veiligheidslekken worden altijd – vaak automatisch – zeer snel gedicht.