Zo werken Google en andere zoekmachines

Zoekmachines – waaronder Google – spelen binnen mijn vakgebied een belangrijke rol en dus hoor ik regelmatig uitspraken over hoe hoog te scoren. Soms snijden ze hout, vaker slaan ze de plank mis. Hoog tijd om alles omtrent de zoekmachines eens haarfijn en in normale taal uit te leggen.

Belangrijke noot

Vandaag (maandag 29 juli 2019) schrijf ik dit stuk, maar terwijl ik dit schrijf kunnen de zoekmachines hun criteria om goed te scoren alweer aangepast hebben.

Houd hier altijd rekening mee!!!

Zoekmachines en Google, zo werken ze. Blog van Nancy-moorman, contentmaker met inhoud - Den Haag

Inhoud


Zoekresultaten

Resultaatpagina’s

Zoekmachines tonen het zoekresultaat van de ingevoerde zoekopdracht op de resultaatpagina (Search Engine Results Page (SERP)). Dit is de pagina met de links naar de gevonden webpagina’s.

Rangschikking

Aan de hand van een bepaalde formule op basis van diverse criteria (algoritme) van de gebruikte zoekmachine worden de zoekresultaten gerangschikt naar relevantie en autoriteit. Resultaten worden verdeeld over meerdere resultaatpagina’s, tenzij ze op één pagina passen.

Een positie bovenaan pagina 1 geeft de meeste kans om aangeklikt te worden.

Gesponsorde en organische resultaten

Binnen resultaatpagina’s bestaat een onderscheid tussen resultaten van de formule (organische) en betaalde (gesponsorde) resultaten. 

Bovenaan zijn de betaalde plekken waarvoor bedrijven moeten deelnemen aan het advertentieprogramma van de zoekmachine, bijvoorbeeld Google Ads.

Positie in de zoekmachine

De positie op de resultaatpagina heeft te maken met: als hoeveelste een site na één bepaalde zoekopdracht wordt getoond op een resultaatpagina’s.

Positie in het zoekresultaat

Net iets anders dan de hierboven genoemd ‘positie in de zoekmachine’, maar vaak veel belangrijker. Het gaat hierbij om de gemiddelde positie op de resultaatpagina’s als gevolg van meerdere gerelateerde zoektermen en dus niet naar aanleiding van slechts één specifieke zoekterm (zie hierboven).

Wat toont Google momenteel ‘allemaal’?

Afhankelijk van wat of wie je zocht, kan Google naast de bekende en genoemde tekstresultaten je tegenwoordig van alles tonen.

Rechts op de resultaatpagina had je altijd de bekende advertenties, maar zie je nu ook stukjes met geschreven informatie al dan niet vergezeld van foto’s of een logo, de Google Answer Box. Soms zie je rechts helemaal niets. Via Google Mijn Bedrijf kun je bedrijven hiervoor – en tegelijk voor Google Maps – aanmelden.

Zoek je een bepaald product, dan kan Google bovenaan de resultaatpagina een serie producten met prijzen tonen die je direct naar de webwinkels brengen. Dit heet Google Shopping.

Ook kan er GoogleMaps-kaartje zichtbaar zijn met locaties van bedrijven in jouw buurt die met jouw zoekterm te maken hebben.

Je kunt ook direct een kort antwoord op jouw vraag (Featured snippet) te zien krijgen. Dit antwoord vond Google het beste en vond de zoekmachine op één van de eerste tien gevonden (niet betalende) websites. Dus niet per se op de hoogste scorende website.

Zocht je op iets uit het nieuws, dan wordt er een serie met nieuwsitems getoond (Google Nieuws). En verder vind je er vaak de kopjes ‘Gerelateerde zoekopdracht’ en ‘Mensen zochten ook naar’ met suggesties ter aanvulling op jouw zoekopdracht.

Wat wordt per link getoond?

Van de gevonden resultaten op de resultaatpagina’s wordt doorgaans eerst de titel van de pagina getoond gevolgd door de naam van de aanbieder. Deze is blauw en klikbaar. Daaronder het volledige webadres van de pagina in het groen. Daar weer onder in het zwart een korte tekst (snippet) om een indruk te geven waarom er een link naar deze pagina wordt getoond.

Zoekmachines en Google 2, zo werken ze. Blog van Nancy-moorman, contentmaker met inhoud

Zowel de titel, een deel van volledige webadres als de korte tekst (snippet) zijn in te geven door de aanbieder. Voor de kun je momenteel het beste 42 tot 61 lettertekens aanhouden. Voor de korte tekst (de snippet) zit je veilig tussen 121 en 156 lettertekens. Voor het deel van het webadres gelden geen regels, maar maak deze wel zo ‘leesbaar’ mogelijk. Het opnemen van de plaatsnaam daarin is geen slecht idee.

Echter, bij complexere zoekopdrachten, is de kans groot dat er van de gevonden pagina een stuk of stukken van de tekst van de inhoud worden getoond. Dit in plaats van de hierboven genoemde korte tekst (snippet).


Onderdelen van de formule

Een goed gebouwde website

De manier waarop de website gebouwd is dient te voldoen aan de geldende standaard van het moment. Momenteel betekent dit: geen onnodige codes, een goede navigatie (de manier waarop pagina’s vindbaar zijn en met elkaar verbonden), dat de website toonbaar is op alle mobiele apparaten en dat de pagina’s snel laden.

De content en de teksten

Content moet waardevol en relevant zijn voor de bezoeker. Blijft een bezoeker lang op een pagina die hij/zij gevonden heeft op de resultaatpagina, dan is dat voor de zoekmachine één van de bewijzen dat de inhoud van de pagina ook echt relevant is voor de bezoeker. Dán is dat het antwoord op de vraag.

Het is dan ook zaak boeiende content aan te bieden. Dit is belangrijker dan teksten doorspekken met zoekwoorden. Dat was in een vorig leven. Nu zal Google je eerder straffen als je dat doet. Toch is het beperkt opnemen van zoekwoorden, nog steeds aan te raden.

Linkbuilding

Om hoog op de resultaatpagina’s van de zoekmachines te belanden, helpt het enorm om op andere websites die veel bezocht worden én dus relevant voor het publiek zijn, genoemd te worden mét een link naar jouw website. Hoe meer van die links (backlinks), hoe hoger de PageRank (linkpopulariteit) van een pagina. 

Naast dat deze links (backlinks) zorgen dat de positie op de resultaatpagina’s verbetert, kunnen ze natuurlijk ook nieuwe bezoekers opleveren. Het verzorgen van dit type links op relevante websites die in de regel zelf ook een hoge linkpopulariteit hebben, is een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization (SEO)).

Ook het opnemen van links naar andere pagina’s binnen de website, waardoor je op de website zelf eenvoudig van het een naar het ander navigeert (Link Juice), is onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.
Tot slot wil ik je voor de volledigheid wijzen op slechte externe links. Deze komen van websites die daar hun business van gemaakt hebben en waarvoor je dus moet betalen. Deze externe links zijn nadelig voor de positie van de website in de zoekmachines.

Sitemap

Vooropgesteld: een sitemap voor de zoekmachines draagt niet per se bij aan de score in de zoekmachines, maar helpt wel bij grote en/of complexere om ‘alle’ pagina’s mee te laten dingen naar een plekje op de resultaatpagina’s.

Een sitemap toont een overzicht van (bijna) alle webpagina’s binnen een website. 

Even terug naar de eerste jaren van het internet. In die tijd werden sitemaps vaak ter aanvulling op de reguliere menu’s (navigatie) op een aparte pagina op de website gezet. De sitemap bevatte een schematische weergave van de inhoud van waaruit iedere pagina direct en dus eenvoudig te bereiken was.

Inmiddels is er een tweede type: een voor ons onzichtbaar (XML-)bestand dat aan de achterkant bij de website wordt geplaatst. Dit bestand helpt de zoekmachines bij het doorzoeken van grote en/of complexere websites. De sitemap moet alle pagina’s binnen de website bevatten en voldoen aan het ‘Sitemaps-protocol’.
Tevens is er informatie aan toe te voegen als de datum waarop de pagina is aangepast en over het belang van een pagina binnen de website.

Voor het doorzoeken van de website worden door de zoekmachines zogenaamde ‘spiders’ ingezet. Deze spiders hebben het met zo’n sitemap een stuk makkelijker. Uiteindelijk helpt de sitemap zo toch om de anders moeilijk vindbare pagina’s te laten tonen, áls deze volgens de zoekmachines relevant zijn bij de ingevoerde zoekterm.

Je eerdere zoekgedrag

Doordat bijvoorbeeld Google bijhoudt welke sites per browser eerder zijn bezocht, weet de zoekmachine jouw voorkeuren. Dit surfgedrag is onderdeel van de formule en hierdoor kunnen de resultaatpagina’s verschillen per browser c.q. gebruiker.

Zo zal jouw website in jouw browser vaak als een van de eersten getoond worden, maar dat zegt dus helemaal niets over het resultaat bij anderen. Zoek je in de privémodus van je browser opnieuw, dan krijg je het meest eerlijke resultaat.


Zoekmachineoptimalisatie (seo)

Zoals reeds hierboven verteld, worden de zoekresultaten gerangschikt op de resultaatpagina’s op basis van complexe formules (algoritmes). Zoekmachineoptimalisatie (search engine optimization (SEO)) gaat over het optimaal opzetten en/of verbeteren van een website om zo goed als mogelijk door die formule heen te komen en uiteindelijk de beste plek op de resultaatpagina’s te bemachtigen.

Bij zoekmachineoptimalisatie van een website worden diverse punten onder het kopje ‘Onderdelen van de formule’ goed opgezet of verbeterd. Dat zijn: Een goed gebouwde website, De content en de teksten en Linkbuilding.


Adverteren op de zoekmachines

Search engine advertising (SEA)

Het adverteren op de zoekmachines. Zoekmachines bieden bedrijven de mogelijkheid gesponsorde – en dus betaalde – tekstadvertenties toe te voegen aan de zoekresultaten. Google Ads is één van de bekendste. 

Search engine marketing (SEM)

Een vorm van online marketing dat gaat over alle vormen van verkoopbevorderende promotie-activiteiten (marketing) via zoekmachines. 

Google Ads (voorheen Google AdWords)

Het advertentieprogramma van Google. Biedt bedrijven de mogelijkheid te adverteren in de zoekresultaten van Google zelf en op de ‘partnerwebsites’. Adverteerders bepalen zelf op welke woorden (keywords) ze vindbaar willen zijn en betalen een bedrag voor elke bezoeker die doorklikt (kosten per klik) van de advertentie naar de website.

De betaalde resultaten worden bovenaan de resultaatpagina’s getoond en hoewel op gesponsorde zoekresultaten minder vaak wordt geklikt dan op de ‘organische’ vermeldingen, kan Google Ads zeer interessant zijn om snel meer bezoekers naar een website te trekken. 

Kosten per klik

Ook wel cost per click (CPC) of pay per click (PPC)) genoemd, wordt bepaald op basis van een veilingmodel. Gewildheid en andere biedingen samen met de positie van de advertentie en de kwaliteit van de pagina waar de link op uitkomt, bepalen de kosten per klik.


Landingpage

Laatste term. Volg je een link op de resultaatpagina, dan land je op de landingpage (landingspagina, bestemmingspagina, instappagina of entrance page). Op een landingpage kun je ook komen door te klikken op een banner, tekstlink of tekstadvertentie. De inhoud van de landingpage speelt een rol in de kosten voor adverteren in Google Ads.

De landingpage is de eerste pagina die een bezoeker ziet als hij via een link (van buiten de website zelf) landt op de website. De landingpage kan een gewone pagina van de website zijn, maar is vaak speciaal gecreëerd voor een specifiek (promotioneel) doeleinde.

Een landingpage biedt voldoende plaats voor een dienst, product of onderwerp dat ruim de aandacht moet hebben, maar deze niet kan krijgen op de homepage en via het menu al snel ondersneeuwt. Denk hierbij aan een speciaal product, een speciale actie of informatie waarmee je jouw expertise laat zien. 

Vanaf de landingpage kan de bezoeker doorklikken naar de homepage en vanaf daar zijn bezoek aan de website voortzetten. Soms is het ook gewoon de homepage, maar dat hoeft niet.

Direct terug naar home.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *